ریاض در محاسبات منطقه‌ای ایران سهم کوچکی دارد

تهدید ایران تعیین کننده است/ریاض در محاسبات منطقه‌ای ایران سهم کوچکی دارد

پایگاه خبری نشنال اینترنت در گزارشی با اشاره به نقش ایران در منطقه نوشت: اگرچه تهدید ایران تعیین کننده و راهبر سیاست خارجی عربستان است، اما ریاض در محاسبات منطقه‌ای ایران سهم کوچکی دارد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پایگاه خبری – تحلیلی نشنال اینترست در ادامه گزارش خود نوشت:‌ اغلب بر این باورند که عربستان برای ایران به همان اندازه نگران کننده است که تهران برای ریاض اما حقیقت این است که اگرچه ایران مهم‌ترین نگرانی عربستان در عرصه سیاست خارجی است، عربستان حتی در اولویت‌های نگرانی ایران قرار ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: نگرانی درباره هژمونی منطقه‌ای ایران مدت‌هاست که وجود دارد و این رقابت دارای چندین عامل سیاسی، مذهبی، فرهنگی و نژادی است. تهران همواره نیرویی بوده است که در مسائل منطقه‌ای روی آن حساب شده است و این چیزی است که جمهوری اسلامی برای یادآوری‌اش به کشورهای عربی به خود تردید راه نمی‌دهد.

ریاض در محاسبات منطقه‌ای ایران سهم کوچکی دارد
ریاض در محاسبات منطقه‌ای ایران سهم کوچکی دارد

برای عربستان سعودی، اساس این تهدید حمله احتمالی ایران نیست بلکه این است که تهران اساسا مشروعیت قانونی، سیاسی  و منطقه‌ای پادشاهی آل سعود را به چالش می‌کشد.

عربستان در پاسخ یک استراتژی منطقه‌ای چند لایه را اتخاذ کرده تا با ایران مقابله کند و برای این کار دست به تشدید تنش‌ها زده که به ظهور جبهه‌های جدید منجر شده است. ریاض در سوریه یا هر طرح صلحی که شامل حفظ اسد (رئیس جمهور سوریه) در قدرت باشد مخالفت می‌کند، چراکه ایران حامی اسد است. ریاض در یمن و افغانستان نیز به دنبال تضعیف تهران است.

در ادامه این گزارش آمده است: برعکس ایران به عربستان بی‌اعتناست و این کشور در اولویت‌های سیاست خارجی تهران بعد از روابط با قدرت‌های بزرگ و مقابله با تروریسم قرار دارد. ایران علیرغم ادبیات رسمی‌اش، همواره روی بازیگران اصلی یعنی اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و چین متمرکز است. ایران خود را بعنوان رهبر طبیعی در همسایگی‌اش می‌بیند که دیگران در منطقه باید به منافعش احترام بگذارند. ایران معتقد است که مشروعیت خود را از داخل از تاریخیش و فرهنگش می‌گیرد، در حالیکه کشورهای عرب حاشیه خلیج(فارس) این مشروعیت را از تائید دیگران و ثروت بادآورده شان کسب می‌کنند. از نظر ایران، از آنجایی که خاندان آل سعود فاقد تاریخ و توانمندی بومی و محلی است با صرف مقادیر هنگفت تلاش دارد تا این کمبود را جبران کند. ایران بر این باور است که فقدان توانمندی بومی عربستان و وابستگی‌اش به تسلیحات و محافظت غرب مقاومت این کشور را تضعیف می‌کند؛ بنابراین این دیدگاه ریاض را در چشمان تهران بی‌ارزش می‌کند.

ریاض

به گزارش نشنال اینترست، در نتیجه سیاست خارجی ایران حول تهدید احتمالی عربستان سعودی بنا نشده است بلکه در نظر دارد بین نظام‌های ضعیف در منطقه نفوذ کند تا خودش را به منطقه به عنوان طرفی منزوی و اجتناب‌ناپذیر معرفی کند و نمایش قدرت دهد صرف نظر از حضور ریاض، ایران در تمام صحنه‌هایی که اکنون در منطقه درآنها نقش دارد، حضور خواهد داشت؛ بنابراین در حالیکه تهدید ایران سیاست منطقه‌ای عربستان را رهبری می‌کند، ریاض تنها بخش کوچکی از محاسبات تهران است.

منبع:

http://14e.ir