توافق محرمانه بر سر حلب و موصل

عبدالباری عطوان؛
توافق محرمانه بر سر حلب و موصل/ سران عرب کجای کارند؟
«فتح الشام مانند دیگر گروه های مسلح فریب نیرنگ های آمریکا و اعراب را خورد. هنگامی که اعراب خلیج [فارس] از این گروه خواستند که ارتباط خود را با القاعده قطع کند تا آن را به عنوان یک گروه معارض میانه رو به غرب غالب کنند.»

سوریه

به گزارش سرویس بین‌الملل اسکای نیـوز، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به قلم عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب نوشت: «اینک کشورهای موسوم به دوستان سوریه پشت همپیمانان خود در حلب را خالی کرده اند. نمونه بارز این مسئله، اردوغان رییس جمهوری ترکیه است که بارها اعلام کرده بود آنکارا هرگز اجازه سیطره نظام دمشق بر حلب را نخواهد داد و از سنی های این استان در مقابله با ارتش سوریه حمایت خواهد کرد.»

 

رای الیوم در ادامه سرمقاله خود آورد: «اینک می بینیم که اردوغان با پوتین بر سر خارج شدن جبهه فتح الشام (النصره سابق)-بزرگترین گروه معارض بشار اسد- موافقت کرده است به گونه ای که خارج شدن آنها را به منزله تحقق آرامش برای اهالی حلب عنوان کرده است.»

 

این روزنامه ادامه داد: «فتح الشام مانند دیگر گروه های مسلح فریب نیرنگ های آمریکا و اعراب را خورد. هنگامی که اعراب خلیج [فارس] از این گروه خواستند که ارتباط خود را با القاعده قطع کند تا آن را به عنوان یک گروه معارض میانه رو به غرب غالب کنند.»

 

رای الیوم افزود: «اینک آن اعراب همپیمان فتح الشام کجای کار هستند؟ وعده هایشان کجا رفت؟ همه آنها فتح الشام را رها کردند تا دنبال سرنوشتش برود که یا متحمل حملات هوایی روسیه و آمریکا و سوریه شود یا به خارج از حلب برای زمان موقتی مستقر شود. فتح الشام نمی تواند توافق اردوغان با روسیه را قبول نکند چون که این مسئله به معنای نابودی آن خواهد بود.»

 توافق محرمانه بر سر حلب و موصل

این روزنامه افزود: «در نتیجه این هماهنگی ترکیه با روسیه باید گفت که توافق محرمانه ای صورت گرفته و این توافق این است که حلب برای روسیه و همپیمانان و موصل برای آمریکا و همپیمانان باقی خواهد ماند.»

منبع:

http://14e.ir